Isbjörnsdioramat vid världens största isbjörnsanläggning invigt

2009-05-27

Isbjörnsdiorama i Orsa

Den 18 maj invigdes 41 000 kvadratmeter isbjörnspark för allmänheten i Orsa Björnpark vid Grönklittsanläggningen i Orsa, Dalarna. I parken finns bland annat stora djupa badområden, egen snökanonanläggning, plats för fiske och ide-byggnader för björnarna samt utställningslokaler, amfiteater och informationsplatser för besökarna.

Tanken är att Polar World i Orsa ska fungera som en Europeisk avelsanläggning för isbjörnar.

Inom anläggningen görs stora satsningar på information och utbildning kring polarvärlden, isbjörnar och klimateffekter i samråd med världens ledande forskningsexpertis på området.

Läs mer om Polar world: http://www.orsagronklitt.se/polar-world__8222

Foton på isbjörnarna Ewa och Wilbär: http://www.orsagronklitt.se/polarworld

Isbjörnsdiorama

I det stora utställningshuset har Konservator JS och ytterligare en konservator, byggt ett ca 60 kvm stort diorama med isbjörnar, polarvarg, ett stort fågelberg m.m.

Vi har arbetat med montagen sedan december 2008 och började med själva dioramabygget i mars i år. Det krävdes tre resor för att färdigställa dioramat. Tidvis var det kaotiskt vid bygget. En mängd entrepenörer skulle bli färdiga med allt från markarbete och kakelsättning till ljussättning. Tack vare flera hjälpsamma masar blev det dock inga större problem med arbetet. Tack till alla som på ett eller annat sätt bidragit!

Här visas foton av dioramat. Flera foton kommer också att placeras under fliken Foton.

Polarvarg vid fågelberg

Polarvargen är av samma art som vår skandinaviska varg med mycket ljusare. Denna kommer från Junsele djurpark

Fjällräv ihoprullad

Fjällräven ringlar ihop sig och skyddar tassar och nos från kölden.

Detta exemplar är egentligen en av de sista farmade rävarna i Sverige. De farmade exemplaren är längre än de vilda så jag var tvungen att kapa skinnet 20 cm på längden!

Lunnefågel och stormfågel

Den landande lunnefågeln och den längst bak till vänster har jag gjort och de är från Färöarna. Övriga är från Island och jag la märke till att de isländska var större. Den flygande stormfågeln fick jag från Göteborg. Det är inte ovanligt att stormfåglar som denna och alkfåglar samt några av alkekungarna jag gjorde till montern, blåser in under höststormarna på västkusten. Ofta svälter de ihjäl eller är så försvagade att de attackeras av andra djur.

Fågelberg i Orsa

Delar av fågelberget. Man kan se havssula, stormfågel, tordmule, sillgrissla, alkekung, fjällabb, jaktfalk, tretåig mås, spetsbergsgrissla och toppskarv. Själva berget byggdes på en stomme av trä med hjälp av styrofoam som belades med gipsindränkt glasfiber.

Isbjörn äter vikare

Min isbjörn låter sig väl smaka av den unga vikare som jag flådde i Naturhistoriska riksmuseet. Sälen hade drunknat i nät utanför Örnsköldsvik.

Fjällugglehona

Fjällugglan tillhör "Statens vilt" vilket innebär att alla döda exemplar måste lämnas in till polisen. Just detta exemplar hade någon hängt på dörren till Bodenpolisen. Tyvärr hade den personen inte lämnat med några uppgifter om var fågeln hittades varför den blir värdelös ur forskningssynpunkt. I undervisningssyfte i Polar World gör den sig dock alldesles utmärkt.

Bakgrundsmålningen gjordes av Göran Löfwing.

Antal kommentarer: 2

2009-10-29 11:30:10 - Nils

Fräckt. Jag har sett de levande isbjörnarna i parken och de är mycket trevliga att se. Jag vill minnas att du tidigare visade en "fjälluggleräv" eller något liknande. Fick du aldrig montera någon sådan?

2010-01-24 22:59:48 - Jeanette

Tror du? Jag kanske skulle skapa en!
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)